B-crew blogt | Kim: ‘Kikkers kussen’

Bloggen… Voor de één iets makkelijker dan voor de ander. In mijn geval; een enorme uitdaging. Een aantal weken geleden kreeg ik keurig het verzoek een leuke blog op papier te zetten. Het onderwerp stond vrij maar een persoonlijke touch was belangrijk. Nu vind ik het helemaal niet vervelend om mijn privé leven te delen, hoewel ik me sterk afvraag wie daar zoal op zit te wachten. Maar om het dan leuk op papier te krijgen vond ik nog een grotere uitdaging. Toch heb ik het geprobeerd, samen met mijn lieve collega Joyce, die daar absoluut meer kwaliteit voor heeft dan ik.

Mijn historie bij Bastiaansen Modestad gaat tot ruim 7 jaar terug. Als bleu meisje kwam ik als vertegenwoordigster van het kinderlabel Vingino Underwear bij Bastiaansen Modestad binnen. Ik had destijds contact met de kids inkopers van Bastiaansen Modestad, Annebeth en Geertje. De collectie viel in de smaak, maar ik als persoon schijnbaar ook. Kort na mijn bezoekje werd ik namelijk uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek met Geert en Henneke.

Na een leuk, enthousiast gesprek, waarin o.a. werd besproken hoeveel kikkers ik nog van plan was te gaan kussen en wat mijn toekomstdromen waren, mocht ik aan de slag als floormanager van de dames Trend en Casual afdelingen. Intussen heb ik veel leuke dingen mogen doen en ben ik nu trotse inkoopster van vele gave, bijzondere en mooie merken. En dus ook verantwoordelijk voor de inkoop van o.a. dat leuke kidslabel Vingino waar mijn carrière ooit begon!

De kikker is inmiddels gekust en twee jaar geleden ben ik met mijn prins in het huwelijksbootje gestapt. Een klein prinsje, Guus genaamd, kwam ruim een jaar geleden ter wereld. Als trotse papa, die overigens ook werkzaam is in de mode, en mama kijken wij nu al uit naar de dag dat Guus zijn eerste Vingino Underwear modelletje in de kast heeft liggen. Als Bastiaansen Modestad klant krijgt u van vrijdag 16 oktober (t/m zondag 18 oktober) bij besteding van € 50,- aan kids-collectie een gaaf boxertje cadeau. Dus bent u soms net zo hebberig als deze trotse mama en inkoopster, kom dan snel naar het gezellige Bavelse en laat u verrassen!

Lieve groet,

Kim

B-crew blogt | Marjolein: ‘Hakken!’

Hakken, hakken, hakken en nog meer hakken!

We zijn er weer helemaal klaar voor. Het nieuwe seizoen is begonnen en dit jaar wordt het heel speciaal, aangezien we uitgebreid ons 50-jarig bestaan vieren. Ik heb er zin in! Ook voor ons als medewerkers is alle voorpret voor wat er nu gebeurt in de winkel en eromheen een aantal weken, maanden geleden al opgestart. Het is super leuk om dat van dichtbij mee te maken.

Alweer zeven jaar rijd ik iedere week naar Bavel en kan ik naast mijn functie als P&O adviseur me ook helemaal uitleven op wat ik het allerleukste vind en dat is mode, kleren, schoenen, accessoires enz. Aan dat alles worden mijn collega’s en ik iedere week blootgesteld en zeker nu het nieuwe seizoen van start is, kunnen we weer helemaal los. Ieder seizoen probeer ik het weer niet uit de hand te laten lopen. Maar gaandeweg het seizoen hoor ik mezelf vaak zeggen als ik nog iets leuks tegen kom, nog eentje dan. Dit is echt het laatste!

Ooit heb ik gezegd dat ik altijd het liefst op hakken loop, aangezien dit het beste bij me past, dacht ik! Voor sneakers zou ik niet gaan, nee hakken is helemaal m’n ding. Nou daar ben ik inmiddels wel van terug gekomen, niet dat ik ze niet meer draag, maar (heel logisch) merk ik toch dat platte schoenen een stuk lekkerder zitten en comfortabeler dragen. Zeker met drie jonge kinderen, waar ik iedere dag achteraan loop, naar school, naar vriendjes en vriendinnetjes, naar het sporten en noem maar op. We wonen op een boerderij en daar is het ook niet echt handig om op m’n hakjes door de modder te lopen.

Vooral wanneer ik moet werken tut ik me extra op, dan ben ik even weer gewoon echt Marjolein i.p.v. mama en daar kan ik ook echt van genieten. Dit jaar staan er weer zoveel mooie hakken in de winkel en heb ik me na drie modeseizoenen platte stappers, toch weer laten verleiden voor een paar hele mooie bordeaux-kleurige skyscrapers. Helemaal blij ben ik er mee. Handig is het niet, maar toch voel ik me het meest vrouw, wanneer ik voor deze killerheels ga. En ik daag u uit om op een paar hakken van minimaal acht centimeter hoog, deel te nemen aan de stiletto-run op zaterdagmiddag 26 september. Aanmelden kan nog via https://www.facebook.com/events/1500943473557674/!

B-crew blogt | Michelle: ‘Jeans’

Na mijn HBO opleiding ben ik aan de slag gegaan bij Bastiaansen Modestad. Ik werk nu ruim een jaar in Bavel en ben inmiddels floormanager van de jeansafdeling. We verkopen er natuurlijk niet alleen jeans maar toch wil ik je even meenemen in deze bijzondere wereld…

Wij adviseren op onze afdeling zowel dames als heren. Een man aan een jeans helpen? Geef me een minuut. Een vrouw aan de perfecte jeans helpen? Geef me even… Ik overdrijf nu natuurlijk een beetje en na een jaar ervaring met de vele jeansmerken van Bastiaansen Modestad lukt het me aardig snel om het juiste model te vinden voor de klant in kwestie. Er is echter een beduidend groot verschil tussen de dames en de heren. De ene dame wil haar billen groot laten lijken, de ander vindt juist haar derriere te voluptueus in die ene broek en te plat in de andere. Wij dames zijn heel goed in dingetjes verzinnen die we níet mooi vinden aan een broek in plaats van wat we er wél mooi aan vinden. In principe ‘interviewen’ mijn collega’s en ik dan ook onze klant om te achterhalen wat ze nu precies zoekt in een jeans. Gelukkig hebben we zoveel verschillende varianten dat we voor ieder paar billen een goed model hebben.

Comfort is ook een belangrijk punt, vooral nu bijna iedereen in een ‘skinny’ loopt. Deze moet vooral lekker zitten en praktisch zijn. Te licht qua wassing is niet handig als je kids hebt, te laag is weer niet fijn tijdens het werken. Hoewel ik bij dat laatste verschijnsel nog té vaak naar mijn zin allerlei gekleurde strings als een soort van hertengewei boven te strakke broekriemen zie opduiken…

Bijna ieder seizoen komen er weer nieuwe modellen en varianten om de hoek kijken. En dit voorjaar was het de joggjeans. Klinkt heerlijk én… dat is het ook! De comfortdames zijn helemaal tevreden. De joggjeans bestaan in diverse uitvoeringen waardoor er voor eenieder die comfort hoog in het vaandel heeft staan, wat wils is.

Er is echter ook weer een groep dames die heerlijk zittende jeans juist beu is. Zij zoeken een echte ouderwetse spijkerbroek die niet lekker zit maar stoerheid uitstraalt. ‘Eat your heart out’ dames, we hebben het echt allemaal! Mijn favoriet van dit moment is het boyfriend-model. Je draagt deze stoer met een paar sneakers of juist classy met een paar hakken eronder. Het zit heerlijk en je kunt er alle kanten mee op. Persoonlijk draag ik mijn ‘boyfriend’ 7/8ste qua lengte want deze zomer mag je je enkels laten zien. Voor de winter gaan we terug in de tijd. De flared jeans komen namelijk weer terug… stay tuned!

B-crew blogt | Anja: ‘Mannen!’

Al jarenlang fiets ik drie dagen in de week naar de modestad. Inmiddels werk ik er alweer dertien jaar. Mijn collega’s en ik starten de dag met een kopje koffie in onze koffiehoek. Er wordt gezellig gekletst over van alles en nog wat… Soms is het echt een kippenhok, al die dames bij elkaar! Na al die drukte ben ik blij als ik weer op mijn afdeling sta. De afdeling waar niemand zich druk maakt om welke kleur nagellak ik op heb of wat voor quinoa-recept ik gister heb gegeten: de herenafdeling. Hier help ik samen met collega’s Rene, Martijn en Geert alle heren met het uitzoeken van de mooiste pakken en leukste outfits.

Vanaf het moment dat ik in de mode ben gaan werken heb ik op de herenafdeling gestaan. En ik weet niet wat het is met die mannen, maar ik vind het iedere dag weer leuk om ze te helpen.

Mannen weten vaak wat ze willen (sorry dames!), komen doelgericht shoppen en kunnen snel beslissen. Vaak hebben ze nog wel een goedkeuring van hun Personal Shopper (vrouw/vriendin) nodig, maar zelf zijn ze meestal al tevreden als hun nieuwe outfit lekker zit. Jonge mannen, iets oudere mannen, grote mannen, kleine mannen… Ik help ze allemaal even graag.

Het lijkt nu alsof mannen heel makkelijk zijn te helpen, maar niets is minder waar. Als ik twee keer het verkeerde model broek pak bijvoorbeeld, dan zijn die mannen er snel klaar mee! Door de jaren heen heb ik toch al wel heel wat modellen voorbij zien komen, waardoor ik bijna altijd meteen in de roos schiet en het juiste model voor ze uitzoek. Wat ook helpt is dat veel heren zo vaak terug komen, dat ik inmiddels weet welke merken en modellen hun voorkeur krijgen.

Als het druk is in de winkel spring ik met veel plezier bij op de damesafdeling, maar daarna vertrek ik zo snel mogelijk weer terug naar m’n eigen plekje bij de mannen! De mode is in de loop van de tijd veranderd, zeker voor de mannen. Op dit moment verkopen we jeans, maar ook prachtig strak gesneden pakken. Door de grote collectie van verschillende merken is er voor ieder wat wils.

En zeg nou zelf… er gaat toch niets boven een man in pak! Mijn eigen mannen (man, zoon, schoonzoon) zie ik ook graag zo nu en dan in een mooi pak. Ik ben ook trotse oma van twee kleinzoons en een kleindochter. Zij zijn nog een beetje jong voor een maatpak of een chique jurk, maar wat zij ook aantrekken, zij zijn altijd de mooiste. Alleen zodra ze hun eerste gala hebben, staat deze oma klaar met al het stijladvies van de wereld!

Ik zie u graag een keer op de gezelligste afdeling.

Groeten Anja

B-crew blogt | Jolande: ‘De leukste baan!’

De leukste baan van de wereld!

Het zat er eigenlijk altijd al in, als klein meisje speelde ik al uren met poppen, kleertjes maken, tekenen, knutselen, plakken: de Crea Bea in de dop. Na de Havo ging ik bij Sint Lucas in Boxtel de opleiding Etaleren, Decoreren en Reclame Tekenen doen en ik zat helemaal op mijn plek.

Na 8 werkjaren bij Peek en Cloppenburg, en het zorgen voor het nageslacht, kwam ik bij Bastiaansen terecht. Een modewinkel met aan het roer toen nog mevrouw Bastiaansen. Samen met mijn enige collega Maria (u allen wel bekend) heb ik in het begin de klanten geholpen en de toenmalige etaleuse geassisteerd in haar werkzaamheden. Toen zij ermee stopte heb ik het stokje overgenomen en kreeg ik de indrukwekkende naam van Visual Merchandiser. In de loop der jaren en na de vele verbouwingen is mijn taak gegroeid tot de zorg voor het totale styling pakket; de poppen, de decoratie, de presentatie van de kleding, de vloeren, wanden en zo meer. Een geweldige uitdaging die mij elke dag weer met plezier naar mijn werk voert. Alle ideeën die ik heb worden tot in de puntjes uitgewerkt, want ik doe niet aan half werk. Regelmatig sta ik in de kantine gewapend met spuitbussen en een mondkapje op, de ideeën die ik op Pinterest voorbij zie komen, uit te testen.

Of ik nou vrij ben of aan het werk, overal doe ik inspiratie op voor mijn nieuwe projecten. Maar de meeste ideeën komen in me op als de nieuwe collectie weer binnenkomt. Ieder seizoen gaat mijn modehart toch weer een beetje sneller kloppen bij het zien van de mooie collectie die de Modestad instroomt.

Bijgestaan met tips van Geert en Henneke over de laatste trends op mode en decoratiegebied, kan ik mijn ei wel kwijt en word ik ook op alle fronten gesteund. Kortom, na bijna 23 jaar kan ik volmondig beamen dat ik de leukste baan van de wereld heb!

B-crew blogt | Addy: ‘Doos!’

Dozen. Honderden, soms wel duizenden dozen. Ontelbare alarmlabels. Veel hangers. Vellen vol prijskaartjes. Kilo’s papier en plastic die de container in verdwijnen voor recycling. Al jaren zit ik tussen de dozen om ervoor te zorgen dat alle kleding zo snel en netjes mogelijk de Modestad in kan. Vandaar dat jullie mij misschien nog nooit hebben gezien.

Velen staan niet eens stil bij al die dozen, alarmlabels en hangers. Maar alles wat via de achteringang van Bastiaansen Modestad binnenkomt, wordt door mij en mijn hulpzame tienermeisjes verwerkt. Dozen staan in het nieuwe seizoen altijd tot aan het plafond gestapeld en het is een sport om het elke week voor mekaar te krijgen dat het magazijn weer leeg is om de volgende lading weer in ontvangst te nemen. De transportdiensten blijven maar aanbellen. Soms lijkt er geen einde te komen aan al die dozen. Want naast de nieuwe collectie wordt er ook kleding besteld voor klanten en voor de winkel. En zo gaat er geen dag voorbij dat ik geen dozen zie. Dus zeker dan moet ik wat extra tandjes bij zetten om iedereen tevreden te kunnen houden. Zodra de dozen binnenstromen is er altijd wel een ‘modemeisje’ om me heen, om even in de dozen kijken of dat ene jurkje, truitje erbij zit dat ze al heel lang wil hebben.

Jaren geleden kreeg ik de kans om een overstap te maken van de zorg naar detailhandel. Ik nam afscheid van ‘oude dozen’ en kreeg er kartonnen dozen voor terug. En wat ik ben ik blij dat ik deze overstap gemaakt heb, elke dag fiets ik met plezier weer naar de Modestad.

Dus de volgende keer dat jullie een broek, shirt of jurk hebben gekocht, denk dan nog eens aan mij. Al is het maar heel even……

B-crew blogt | Sue-Anne: ‘Zwart’

Een écht modemeisje ben ik niet. Nooit geweest, eigenlijk. Natúúrlijk ben ik op de hoogte van de trends die komen en gaan. Ik houd me dagelijks bezig met het opsporen van de allernieuwste outfits en de stijl van de straat. Maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen zich prettig, zelfverzekerd en mooi moet kunnen voelen in zijn of haar kleding: trend of geen trend. In mijn adviezen verplaats ik mezelf dan ook helemaal in mijn klant: leeftijd, stijl, figuur, gelegenheid, budget en uitstraling. Ik maak er elke keer weer mijn persoonlijke missie van om iemand honderd procent blij te maken. Al moet ik twaalf keer de Bastiaansen trap op en af voor het ideale kledingstuk en loop ik blaren onder mijn voeten: Ik geef niet op totdat er een lach uit de paskamer komt.

Onze Modestad hangt vol met de allermooiste stoffen en de meest uiteenlopende kleuren en prints. En ik? Voor mezelf houd ik gewoon stug vast aan mijn enige, echte favoriet: zwart. Zwart is mijn leidraad. Zwart kan gekleed, stoer of sexy zijn. Zomer of winter, ik draag zwart. Voor mij kan zwart altijd en met een vleugje Rock ‘n Roll voel ik mezelf “Sue-Anne”. Persoonlijk ben ik onze inkopers dan ook heel erg dankbaar voor het feit dat mijn favoriete kleur niet uit het winkelbeeld verdwijnt. (Dankjewel, Kim. Dankjewel, Henneke.)

Heel soms laat ik mijzelf wel eens verleiden door trendy babyblauw of zoet prinsessenroze. Maar dan weet ik dat, zodra ik een beetje ongemakkelijk de trap af loop, de grappen van mijn collega’s mij om de oren gaan vliegen. Er wordt luid geapplaudisseerd omdat ik eens even géén zwart draag. En in mijn kledingkast hangen echt wel “buiten de boot” items. Ik ben natuurlijk weleens gigantisch van mijn geloof gevallen door een jurk met lieve bloemenprint in mijn kast te hangen of thuis te komen met een paar prinsessenroze enkellaarzen.

Thuis heb ik een zoon op mijn arm en een dochter aan mijn been en ik betrap mezelf erop dat ook die twee steeds vaker in zwarte boots en Rock ‘n Roll outfitjes worden gehuld. Mijn allerliefste heb ik na jaren eindelijk zover dat hij een zwart lederen bikerjack aantrekt in plaats van bruin. En laten we wel wezen: ik ben nog lang niet rijp voor een aanleunwoning (al kan ik me soms wel zo voelen), maar ik ben ook geen achttien meer. Ik moet regelmatig een grijze haar uit mijn wenkbrauwen plukken, maar in mijn zwarte outfits word ik gelukkig nog weleens jonger geschat dan mijn werkelijke leeftijd. En ik kan je vertellen: dat kan het ego van een dertiger soms wel een beetje strelen.

Laat die zomer maar komen. Laat de zon maar schijnen. Ik ben er klaar voor. Mijn maxi jurk hangt al klaar. Mijn sandalen zijn gepoetst. De zwarte dan, hè. Niet die lieve bloemenprint of die zoete prinsessenroze.

B-crew blogt | Maria: ’35 jaar ervaring & 3e generatie?’

Leeftijd: 56 jaar, afdeling Dames Trend & Heren, sinds 1980 werkzaam bij Bastiaansen Modestad

Toen ik op 15 september 1980 werd aangenomen door Kees en Riet Bastiaansen (ouders Geert) had ik natuurlijk nooit gedacht dat dit familiebedrijf uit zou groeien tot wat het nu is.

Een Modestad vol beleving!

Aan de Kerkstraat stond een kledingwinkel waar ik iedere dag langs fietste toen ik de kostuum/couture-opleiding deed in Breda. Nadat ik die opleiding afrondde dacht ik: ‘bij díe kledingwinkel ga ik solliciteren!’. Ik werd aangenomen en verkocht kleding, fournituren, lingerie en soms ook kleine dingen van de meubelzaak, omdat het toen nog één winkel was.

Twee jaar later kochten Kees en Riet een woonhuis met grond aan de Brigidastraat tegenover de kerk. Daar werd een prachtige winkel gerealiseerd. De ‘mode-meisjes’, Riet, Annie en ik, kregen een eigen stek. Het was prachtig. De collectie prijkte met merken als Weber, Basler en Taifun. En we werden steeds groter. De klanten kwamen van steeds verder weg en we kregen een echte regio-functie. Geert en Henneke namen in 1993 de zaak over en ik ga voor de 2e generatie werken. Zeven jaar geleden alweer vond een enorme verbouwing plaats. We werden twee keer zo groot, inclusief meerdere verdiepingen én een lift! Dames Trend, Dames Casual, Heren, Jeans, Kids, schoenen shop-in-shop van Van Arendonk Schoenmode en Toz Hebbedingen. Het is echt prachtig! Vaak heb ik gedacht: ‘zullen we nóg groter gaan?’. Nee, dat gaat niet meer. Maar ik ben al zo vaak verrast dat ik me niet kan voorstellen dat de verbouwing in 2008 de laatste verandering blijft. In alle jaren dat ik bij Bastiaansen werk heb ik natuurlijk al veel collega’s zien komen en gaan. En ik vind het hebben van veel collega’s heel gezellig. Ze noemen me weleens ‘moeder Maria’ of ‘Hare Majesteit’, wat ik stiekem best leuk vind.

Gedurende de jaren wordt de beleving met mode en onze klanten voor mij alleen maar sterker. Ik word daar zelf heel gelukkig van en vind het een heerlijk gevoel als ik klanten tevreden en happy de deur uit zie gaan. Hopelijk gaat die passie en beleving nooit over.

Nu het nieuwe seizoen is aangebroken met wederom een prachtige collectie en voor iedereen een passende outfit, zou ik zeggen tegen al onze (nieuwe) klanten: ‘Ervaar deze Modestad-beleving met mij en het hele team!’

Persoonlijk hoop ik dat ik nog heel lang bij Bastiaansen Modestad mag werken. En wie weet wel voor de 3e generatie. Who knows! 

B-crew blogt | Joyce: ‘Oeps!’

Leeftijd: 34 jaar, afdeling: marketing-communicatie, sinds 2011 werkzaam bij Bastiaansen Modestad

Yes! Een nieuwe periode heeft zich aangediend. Dit zijn de momenten waardoor mijn autoritten vanuit Sint-Oedenrode minder lang lijken te duren. Een nieuw mode-seizoen. Een nieuwe marketing-planning. Nieuwe ideeën. Nieuwe energie. Nieuwe mode en trends. Én… een nieuwe garderobe! Ook al moet ik af en toe ’s ochtends nog mijn autoruiten krabben en ga ik niet zonder shawl naar buiten, ik ben blij dat ik mijn stoere zwarte boots en donkere musthaves kan inruilen voor fancy sneakers en frisse kleuren.

Als een kind in een snoepjes-winkel neem ik me ieder seizoen weer voor om me in te houden. Om bewust te kiezen voor de pareltjes. Het is tegen beter weten in. En ik kan er écht niets aan doen. Mode is leuk en de verleiding is, met zoveel mooie merken en collecties, ook zo groot. Inmiddels ben ik een kei- geworden in het verzinnen van smoezen en excuses waarom ik iets nodig heb (lees; nodig denk te hebben). Zo heb ik afgelopen najaar een dekentje uit onze lifestyle-collectie van Toz Hebbedingen in maar liefst 2 minuten aan mezelf verkocht. €60,- kostte het. Geen wereldschokkend-bedrag maar toch. Omdat ik wist dat ik het thuisfront ervan moest overtuigen dat het een overdachte aankoop zou zijn had ik het he-le-maal uitgedacht: Als ik in de winter 60 avonden op de bank onder, naast, of óp het dekentje zou zitten, kost het per dag slechts €1,-. Geen geld toch? Toen ik dit in volle overtuiging thuis vertelde werd er alleen maar heel lief en bijna medelijdend naar me gelachen. Ook híj weet dat ik het meen en laat me tenslotte lekker blij zijn met onze nieuwe aanwinst. Want hij past ook nog eens echt pérfect bij onze bank en inrichting.

Mijn collega’s pesten me er een beetje mee. Iedere nieuwe aankoop, wordt gedeeld door het aantal keer dat ik het ga dragen om de netto-dag-prijs uit te rekenen. Bekende uitspraken als ‘voor erbij’, ‘dat zocht ik nog’ en ‘da’s een must-have’ worden me dan ook regelmatig nagezegd. Ach.. laat me maar lekker. Ik ben echt niet de enige van het team die op gaat in mode en de trends. Het is tenslotte ons vak…